Blog
Život školy má svoj rytmus v priebehu jedného školského roka. Škola žije svojim životom s požiadavkami na inovácie (čo by sme chceli, čo musíme zmeniť a čo musíme urobiť) a zároveň s požiadavkami opakujúcich sa úloh a období. Skúsenosť z praxe učí vnímať, že september v škole má iný charakter a nároky, ako iné mesiace. Potom prichádza január a hodnotiace porady a pedagogické rady. Školy, ktoré […]
Na jednom zo vzdelávaní sme hovorili o tom, že nie je možné predpokladať, že to, čo nám vadí v komunikácii s dospelými, alebo v ich správaní, deťom vadí menej, alebo dokonca nevadí. Niektorí dospelí si myslia, že negatívne emócie detí (hnev, smútok, nenávisť…) nie sú dôležité a “sú nutnou cenou za výchovu“. Naopak, správať sa k […]
Rešpektujúci prístup vedie k zodpovednosti. Žiaci sa pri ňom učia zdravému a kvalitnému spôsobu života. Učia sa ako si rozumieť s druhými vo vzťahoch. Dokážu vytvárať a udržiavať vzťahy, zlepšujú svoje komunikačné zručnosti, rozvíjajú sa v sebapoznaní a emocionálne dozrievajú. To je užitočné pri zvládaní rôznych, viac či menej náročných situácií i konfliktov. Pri rešpektujúcom prístupe je veľká pravdepodobnosť, že žiaci […]
Tým nástrojom môže byť pochvala. V škole ju očakávajú žiaci, učitelia a dokonca aj ich nadriadení. Pri rozhovoroch s pedagogickými zamestnancami často hovoríme o tom, že pochvaly je málo a skôr sa v školách zameriavame na hľadanie toho, čo nefunguje a nepáči sa nám. Pochvala i kritika majú svoje pravidlá, ktoré prispievajú k tomu, že bude niektorá z týchto spätných väzieb účinná. Čo funguje a čo […]
Poskytovanie spätnej väzby je očakávanou zručnosťou vedúceho zamestnanca. V školách sa sústreďuje na koniec školského roka do procesu povinného hodnotenia zamestnancov. Je však aj súčasťou celoročnej komunikácie so zamestnancami, ktorí svoje spätné hodnotenie vnímajú cez bežnú komunikáciu, vyjadrenia a komunikovanie spokojnosti či nespokojnosti na pracovných poradách, pri hodnotení úloh a výkonov, cez poverovanie a delegovanie úloh a ďalšie […]
Vnímanie a posudzovanie seba a zároveň zamestnancov a kolegov má pri vedení ľudí kľúčovú úlohu. Je samozrejmé, že pod efektívnou komunikáciou si každý riaditeľ – manažér predstaví niečo iné, pretože on a jeho pracovisko sú jedinečné. Efektívne môže byť zrozumiteľne a jednoznačne komunikovať pracovnú úlohu. V inej situácii môže byť efektívne zadať a rozvíjať otvorené úlohy, kde sa hľadá spoločné riešenie. […]
Myšlienky a presvedčenie o emóciách sa formujú v ranom veku. Môže sa stať, že emócie nás vyrušujú, obťažujú a vnímame ich ako záťaž. Ale len v tom prípade, ak sa nám s nimi ťažko pracuje. Emocionalita je jedným z významných faktorov osobnosti a súvisí s neuroticizmom, teda tendenciou zaoberať sa negatívnymi emóciami, nestabilitou, neschopnosť zvládať ťažkosti. Pre fungovanie v práci ale i súkromí je dôležitá […]
Ambíciou mnohých riaditeľov škôl je rozvíjať tímovú spoluprácu. Takýto spôsob spolupráce je prínosom v rozvoji jednotlivcov i celých kolektívov. Aj keď školy a pedagogickí zamestnanci pracujú v prostredí náročných požiadaviek na zabezpečenie výchovno-vzdelávacieho procesu, pri niektorých úlohách a výzvach môže byť tímovosť výhodou. Ale len v tom prípade, keď sú pre ňu tvorené dobré podmienky. Vytvoriť dobrý tím vyžaduje koordináciu tímu, […]
O konflikty nie je núdza ani v prostredí školy a konfliktom sa nevyhnú ani pedagogickí zamestnanci. Každý učiteľ i celý zbor zamestnancov je jedinečný aj vo vzťahu k vstupu do konfliktu a jeho zvládaniu. Navyše sú potenciálnymi aktérmi i žiaci alebo rodičia. Dokonca je prostredie a život školy snáď špecifický aj v tom, že určité opakujúce sa obdobia školského roka nesú so sebou […]